AI for Good: opvallende vibe & veel robots | Critici & early adopters: houd ze binnen | Journalistiek Festival in Deventer

Nieuwsbrief 25

Hoe gaat het met iedereen? Ik ben op vakantie geweest naar Ierland en heerlijk uitgerust. De scholen zijn weer begonnen en hier loopt de agenda voor het najaar behoorlijk vol. Wil je dus een incompany training, of een team-uitje “video’s maken”, neem dan snel contact met me op.

Inhoudsopgave

Bizarre vibe tijdens conferentie

Vlak voor de zomervakantie reisde ik naar Genève voor de AI for Good Global Summit 2025. Het doel van de conferentie is om met behulp van artificiële intelligentie de 17 ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties te verwezenlijken. Dit zijn de opvolgers van de Millenniumdoelen, waaronder armoede en honger uitroeien, goed onderwijs en schone energie.

Het was mega-interessant om 3 dagen AI-kennis op te slurpen. Natuurlijk deel ik hier mijn belangrijkste inzichten, maar eerst wil ik jullie even vertellen over de vibe van de conferentie. Die was namelijk nogal bijzonder. De helft van de tijd was iedereen hoopvol en enthousiast over de mogelijkheden van AI, en de andere helft van de tijd voelde ik paniek Deze voortdurende spagaat tussen hoop en angst was bizar om mee te maken. Daarnaast heb ik nog nooit zoveel robots bij elkaar gezien. (nieuwsbrief gaat verder onder foto)

Er waren tientallen robots te zien op de conferentie AI for Good 2025

4 dagen conferentie, 4 inzichten

  • Inzicht 1: Wie mag er meedoen met AI? Er werd gepraat over inclusieve AI maar tegelijkertijd hebben 2,6 miljard mensen wereldwijd geen toegang tot internet. Bron: International Telecommunication Union (ITU), het VN-agentschap voor telecom. Het is dus ontzettend mooi dat iedereen het heeft over inclusieve AI, verantwoordelijke AI en transparante AI, maar zolang niet iedereen toegang heeft…
  • Inzicht 2: Goede data = geld; goede data = macht.
  • Inzicht 3: Wie hebben de komende jaren een belangrijke sleutelrol? Dat zijn journalisten en docenten. Het komt volgens de experts aan op deze twee beroepsgroepen. Journalisten bewaken de macht en het onderwijs zal moeten focussen op het overbrengen van zaken die AI niet beheerst, maar wel cruciaal zijn.
  • Inzicht 4, met name voor bedrijven: Je wilt iedereen die kritisch is en “domme” vragen stelt binnen jouw organisatie binnen houden. Deze mensen zijn hard nodig, ook al zijn ze misschien een tikkeltje irritant. Ook de early adopters die AI al omarmd hebben, zijn goud waard.

Samengevat: Alles draait om deze 4 A’s Access, Agency, Authenticity, Adaptability. Oftewel: Toegang, regie, echtheid en aanpassingsvermogen.

Hierboven staat de ultrakorte samenvatting van de conferentie. Wil je meer: Boek dan mijn training “Snel en makkelijk content maken met AI” of kies voor een prikkelende lezing over wat AI brengt, maar ook wat de gevaren zijn. ZijSpreekt, het sprekersbureau van Marga Miltenburg, schreef een artikel over mijn AI-lezingen: Helder, menselijk en met humor.

Zag jij mijn post over deze coole nieuwe video-gadget?

Nou, dit is grappig. Ik schreef een hele uitgebreide post over een bepaald product. Laten we zeggen: een hippe gadget die wordt gemaakt door een techbedrijf met ene Mark aan het roer. En wat denk je? LinkedIn heeft mijn bericht linea recta in de kelder van het algoritme gestopt. Weinig views, nauwelijks reacties. Terwijl ik er juist heel veel kennis en praktijkervaring in had gestopt. Dus, mocht je dat waardevolle bericht over de gadget gemist hebben: ik deel hier nog even de link. En misschien kan jij LinkedIn een handje helpen door te reageren. Futuristische gadget

Het is alweer september!

  • 2 september spreker bij Ontbijtclub Houten https://ontbijtclub.nl
  • 3 september Professionele video’s maken met je smartphone (online) voor www.vakerindemedia.nl (uitverkocht)
  • 12 & 13 september spreker op het Nederlands Journalistiek Festival in het prachtige Deventer, gratis toegankelijk zie www.nljf.nl/
  • 16 september “Professionele video’s maken met je smartphone” in Utrecht op basis van open inschrijving (nog 2 tickets)
  • 18 september Incompany training Almelo bij Ziekenhuisgroep Twente
  • 24 september Nu eindelijk Reels maken (online) voor www.vakerindemedia.nl (nog 1 ticket)

Algera’s App-tip: Signal

In Genève zag ik de voorzitter van Signal, Meredith Whittaker spreken over AI & privacy en realiseerde me wederom dat we over moeten stappen van WhatsApp naar Signal. Hoe vervelend ook want hoe handig is WhatsApp? Ik ben zelf ook een intensieve gebruiker van deze berichtenapp van Meta. Maar inmiddels zit ik al op een schermtijd van 15 minuten per dag in Signal. Het is een begin. Tip: Installeer Signal vandaag nog en ja, je kunt ook foto’s en video’s delen via deze app.

Smartphonevideo, AI en stand-up comedy: mijn verhaal in 3 bedrijven

In 2014, bij de KRO-NCRV, pakte ik voor het eerst mijn telefoon om er journalistieke video’s mee te maken. Ik ging pionieren: ik werd de eerste smartphone-verslaggever bij de publieke omroep in Hilversum. Hoe leuk dat ik deze zomer bij deze omroep terug mocht komen om een training te geven aan jonge journalisten? (zie selfie hieronder)

In 2016 startte ik mijn eigen bedrijf, Geertje Algera Media. Sindsdien train ik organisaties en ondernemers om krachtige video’s te maken met hun telefoon en geef ik lezingen over videotrends, contentcreatie en AI.

Daarnaast ben ik een echte foody, moeder van één dochter en woon ik in de Utrechtse wijk Nieuw Engeland. Ik zet me in voor GroenLinks-PvdA Utrecht, SPO Utrecht, Stichting Rumah Afra en IMC Weekendschool. In mijn vrije tijd probeer ik mijn stand-up comedy carrière van de grond te krijgen (met wisselend succes, maar hé: elke grap telt) Nieuwsgierig naar mijn leven als trainer, moeder en ondernemer? Volg me op Instagram: @geertjealgeramedia. Stories zijn mijn juice.

In 2014 ontdekte ik bij de KRO dat ik mijn smartphone voor televisie-reportages kon gebruiken