Mojofest Magic: Zo maak je impact zonder perfectie | Europese montage-apps | Docent op het MBO

Mojofest Dublin ’25

Deze nieuwsbrief staat in het teken van het 2-daagse festival van de mobiele journalistiek in Dublin. Ik deel mijn aantekeningen uit twee dagen talks, panels en workshops van journalisten en content creators. Mijn grootste take-away is dit: Verbinding boven perfectie. CNN, Al Jazeera, creators op TikTok en Instagram: ze laten het allemaal zien. Bold statements, imperfectie, intieme momenten, dĂĄt is wat blijft hangen. En iets waar ik toch wel van schrok: 90% van wat je online voorbij ziet komen, is gestuurd door algoritmes.

De eerste dag van Mojofest stond in het teken van de invloed van AI op de journalistiek. Volgens wetenschapper Grace Dinan moeten we AI niet zien als een bedreiging. Ze stelde: Zie AI als je bondgenoot, niet als degene die je baan gaat afpakken. Ook AI-consultant Hosam el Nagar is positief over de invloed van AI op de journalistiek. “AI geeft journalisten juist méér tijd om achter hun computer vandaan te komen en mensen te bezoeken, vragen te stellen en te observeren.”

Nog wat pareltjes voor de journalisten die mijn nieuwsbrief lezen:

  • Mensen willen geen mediabedrijven volgen maar personen
  • Daarom: Het is nu het moment om als journalist je eigen nieuwsbrief te starten
  • Stop met nadenken of iets wel “goed genoeg” is voor je krant/zender maar focus op de connectie met je publiek
  • De eerste 3 seconden van je video zijn belangrijk, maar de minuten erna nog meer en dat is bij uitstek iets wat goede journalisten en storytellers kunnen, namelijk een goed en meeslepend verhaal vertellen
  • Als vuistregel: Als de meerderheid van de kijkers 30 seconden blijft hangen in een video van in totaal 60 seconden, dan kan je trots zijn op je storytelling skills

Dag 2 stond volledig in het teken van contentcreatie en begon met een sprankelende presentatie van de Schotse influencer en content creator Hannah Wilson (zie foto).

@ihannahwilson, wat een energie!

Natuurlijk zaten er ook een paar zure journalisten in de zaal die haar stijl wat overdreven vonden en zich afvroegen wat ze met haar verhaal aan moesten. Maar terwijl Hannah vol zelfvertrouwen haar successen deelde (zoals 750K volgers), schreef ik ondertussen flink wat waardevolle tips & tricks op.

  • Stop het met vinden van je niche, maar word de trendsetter van jouw niche
  • Beroemd word je door in één ding perfect te worden en dit 100 keer te herhalen
  • Stories moeten filter-loos en persoonlijk, in Reels vertel je een verhaal
  • 100K volgers lijkt onbereikbaar, maar niet als je in kleine stappen gaat
  • Tutorials doen het goed (wisten we al, maar bevestiging is altijd mooi)
  • Favoriete microfoon: Hollyland Lark M2
  • Hannah monteert alles zelf en werkt één week vooruit
  • Statistieken bijhouden & analyseren is key

Eerlijk gezegd moest ik even bijkomen van zoveel energie & informatie maar veel tijd was er niet want onder meer Max Foster van CNN en Sandra Gathmann van Al Jazeera deelden hun ervaring met “social storytelling”. Als journalisten zijn ze van sociale media gaan houden omdat het innovatief, imperfect en intiem is. Een uitspraak die mij echt is bijgebleven: Alles op social moet “crispy” zijn. Je geluid, je beelden, je presentatie en je verhaal.

Inhoudsopgave

30 apps in 15 minuten? Yes please

Vlak voor de lunch raasde Marc Blank-Settle van de BBC Academy in sneltreinvaart door 30 apps heen. Ik streamde de sessie live op Instagram, terugkijken kan daar! In de middag volgde ik nog een paar workshops, en toen zat Mojofest er alweer op. 😱

Grote dank aan Glen Mulcahy, de drijvende kracht achter Mojofest. Dankzij zijn visie, netwerk en tomeloze inzet was het programma weer ijzersterk. Inspirerende sprekers, praktische sessies en een internationaal netwerk dat elkaar verder helpt. Glen, you did it again!

🎒 En ik? Ik plakte er nog een paar dagen aan vast met een Mojotour, ook georganiseerd door Glen. Met 17 makers en het dubbele aantal camera’s in een bus langs de westkust van Ierland. Iedere dag les op gebied van content creatie gecombineerd met tours langs fotogenieke en gastronomische locaties. Mijn iPhone draaide overuren.

Yes, ik was op Mojofest en jij profiteert mee

Twee dagen lang dook ik in de nieuwste trends. Een investering in tijd, geld en energie, zodat jij kunt meelezen wat er speelt in de wereld van smartphonevideo en contentcreatie. Deze nieuwsbrief maak ik met liefde en helemaal gratis voor bijna 2500 abonnees. Hoe dat kan? Mijn trainingen en talks genereren mijn inkomsten. Dus: wil je iets terugdoen? EĂ©n zin helpt al. Reageer op m’n posts op LinkedIn of Instagram. Zo blijf ik zichtbaar, Ă©n kan ik blijven delen. Jouw reactie is dus goud waard! (Nieuwsbrief gaat verder onder de foto)

Internationale MoJo-community

Europapa, waar blijft je appa?

Steeds vaker hoor ik van klanten dat ze liever geen Chinese of Amerikaanse montage-apps willen gebruiken. Privacy speelt mee, maar ook de wens om grote techreuzen als Apple, Google en Meta niet langer te steunen. Ik begrijp deze redenering, alleen Europese alternatieve zijn schaars. Toch heb ik er twee gevonden die verrassend goed werken: het Franse Mojo en het Zweedse Clipsk. Beide getest, en allebei Ă©cht de moeite waard. Ken jij nog een goede Europese montage-app? Laat het me weten, dan test ik ’m graag!

Europese montage-apps

Agenda mei/juni

  • 19 mei 11.30 uur Online live sessie met Pelpina op LinkedIn (terugkijken kan)
  • 19 mei Sis in Biz event in Hazerswoude-Rijndijk
  • 23 mei “Professionele video’s maken met je smartphone” in Utrecht op basis van open inschrijving (nog 1 ticket)
  • 27 mei Werken in Friesland Snel en makkelijk content maken met AI
  • 12 juni Professionele video’s maken met je smartphone Wageningen Universiteit
  • 20 juni Professionele video’s maken met je smartphone Assen
  • 27 juni “Professionele video’s maken met je smartphone” in Utrecht op basis van open inschrijving (nog 4 tickets)

Van 4K tot promo-video’s: dit leerden mijn studenten in 8 weken

De afgelopen maanden gaf ik met veel plezier les aan 9 MBO-studenten in Emmeloord. Het keuzevak “Filmen met je smartphone” stond centraal. Natuurlijk vroeg ik hen aan het einde van de lessenreeks wat ze hadden geleerd. Dit is wat ze noemden:

  • Creatieve shots maken
  • Leren monteren
  • Aantrekkelijke, kwalitatieve video’s maken
  • Werken met camera-instellingen zoals 4K en 60fps
  • Content maken voor stage of werk
  • Promo-video’s maken voor echte opdrachtgevers

Dankjewel Iris, Basit, Asma, Hendrik, Hafsa, Mati, Henderik, Koos en Djayson voor jullie inzet en enthousiasme!

Werk je bij een mbo, hbo of universiteit en lijkt zo’n les jou ook waardevol voor je studenten? Ik word regelmatig ingehuurd voor gastlessen en workshops over smartphonevideo. Praktisch, creatief en afgestemd op het niveau van de groep. Neem gerust contact op want ik vind het erg leuk om in het onderwijs te werken.

Van boerderij tot broadcast: mijn passie voor smartphone video

Mijn wieg stond in 1975 in een melkveebedrijf in het Friese Workum. Mijn vader was een echte ondernemer en mijn moeder had een carriĂšre als diĂ«tiste en docent. Na de Havo, een jaar High School en een studie journalistiek, kreeg ik bij de KRO de kans om me te ontwikkelen als redacteur, verslaggever en regisseur. In 2014 kreeg ik een prachtige dochter en had ik de behoefte om sneller en simpeler te werken. Ik stuitte toen op een masterclass filmen met de smartphone bij de EBU (ja, klopt dezelfde organisatie als van het Eurovisie Songfestival) in GenĂšve. Deze masterclass heeft m’n hele carriĂšre op z’n kop gezet. Ik werd de eerste smartphone verslaggever bij de publieke omroep in Hilversum.

In 2016 ging een langgekoesterde wens in vervulling: Ik werd ondernemer! Met Geertje Algera Media help ik organisaties en ondernemers om zelf professionele video’s te maken met hun smartphone. Ook geef ik talks op events. In 2022 verscheen mijn boek “Professionele video’s maken met je smartphone”, waarvan de vierde geheel geactualiseerde druk nu in de winkel ligt. Wil je mijn dagelijks leven als trainer, moeder & ondernemer volgen, dan is Instagram de aangewezen plek: @geertjealgeramedia

Tot slot enkele foto’s van de Mojotour. Een Reel en TikTok zijn nog in de maak want het was een fantastisch avontuur.

Met 17 makers 3 dagen lang op tour, dat is Mojotour