Lessen uit Lissabon (verslag van Websummit 2022)
17.000 stappen op een conferentie met nerds. Vorige week was ik in Lissabon voor de grootste tech-conferentie van Europa. Misschien heb je het wel voorbij zien komen op mijn sociale media. Natuurlijk deel ik in deze nieuwsbrief uitgebreid mijn learnings.
Web Summit is een gigantisch grote conferentie met meer dan 70.000 bezoekers. Er zijn 17 podia met presentaties en discussies op gebied van media/content, gezondheid, marketing, mode, muziek, carrière, financiën en ondernemen.
Ik liep 17.000 stappen per dag voornamelijk tussen de podia over content creatie, ondernemen en marketing. Maar ik maakte ook uitstapjes naar gezondheidszorg, diversiteit en mode.
Op conferenties hoor ik altijd een boel dingen die ik eigenlijk al lang al weet, maar wel een bevestiging zijn. Daarnaast hoor je toch altijd wel een aantal nieuwe dingen. Het leukste zijn alle spontane ontmoetingen met andere bezoekers. In het openbaar vervoer, bij een foodtruck of iemand die naast je zit in het publiek. De aanwezigen van Web Summit zijn grotendeels nerds (waarvan 42% vrouw) die de wereld beter willen maken.
Enkele conclusies van Web Summit:
- communities zijn belangrijker dan ooit, of je nu journalist bent of multinational bent, je hebt een community nodig – en luister
- zonder sustainability- en inclusiviteitsbeleid kun je als bedrijf wel inpakken
- de inmenging van regimes en grote commerciële bedrijven in de journalistiek is doodeng, zorgelijk en we moeten dit niet accepteren
- contentmakers gaan in 2023 eindelijk fatsoenlijk betaald krijgen, het Britse OnlyFans komt regelmatig voorbij
- financiële geletterdheid is zowel een grote uitdaging als een kans om wereld te veranderen
- lineaire journalistiek werkt niet meer voor jongere generaties, ze willen kunnen reageren en weten wie er achter een bericht zit
- veel discussie over TikTok, de één roemt het platform vanwege de rol van TikTok in de verslaggeving over de Oekraïne, de ander bekritiseert de inmenging van de Chinese overheid
- ik leerde wat een Unicorn is in de tech-wereld, particuliere startups met een waarde van meer dan 1 miljard dollar (wist jij dat?)
Wil je nog meer zien en weten? Dat kan natuurlijk!
Check dan mijn uitgelichte stories op mijn Instagram-profiel @geertjealgeramedia, je komt dan ook automatisch bij een sfeervolle event-video.
De foto hiernaast is een screenshot van mijn Instagram-profiel. Het roze bolletje met WEBSUMMIT geeft het achter-de-schermen visueel verslag van Web Summit in Lissabon.
Algera’s App Tip: FiLMiC Pro
Ik ben dol op apps, daarom iedere maand in deze nieuwsbrief een app-tip. De focus van mobiel journalisten ligt vaak op apps om mee te monteren, maar wist je dat je ook met verschillende apps kunt filmen? Dus niet met de standaard-camera app, maar met een andere app die je meer technische opties of filters geeft.
Ben jij technisch en heb jij een achtergrond op het gebied van filmen en/of fotograferen, dan raad ik je de app FiLMiC Pro aan. Als je filmt met deze (betaalde) app kun je allerlei technische zaken instellen: Denk aan witbalans, framerate en microfoons/geluid. Je kunt ook verschillende (digitale) lenzen gebruiken in de app. Ook is het mogelijk het geluid in de app monitoren en de app laten samenwerken met je gimbal van DJI Osmo of Zhiyun. Dat zijn zeer handige functies allemaal, nogmaals, als je van dit soort technische features houdt. Het is absoluut niet nodig om in de app te filmen om een goede video te maken. De standaard camera-app voldoet prima.
Zelf gebruik ik de app ook niet, simpelweg omdat ik de voorkeur geef aan de snelheid en het gebruiksgemak van de camera van mijn iPhone 13 Pro Max. Maar als jij van de techniek bent, dan vind je deze app waarschijnlijk geweldig. Veel videomakers en journalisten werken met FiLMiC Pro. De app kost momenteel 3,80 per week, dus niet goedkoop. FiLMiC zegt dat je van je telefoon van 1000 euro een 80.000 euro-camera maakt, dus als je het zo bekijkt, zijn de kosten te overzien. Een goedkoper alternatief is Adobe Premiere Rush, waarmee je kunt filmen en monteren.
Volg tip van de maand
Zoals je al las in mijn samenvatting van Web Summit: Zonder diversiteitsbeleid ben je nergens meer tegenwoordig. Daarom in deze nieuwsbrief vijf boeken van toonaangevende auteurs op het gebied van diversiteit. Het zijn boeken die je wellicht op je Sint- of kerstlijstje kunt zetten. Of bestel ze vandaag nog, zeker als je nog niet echt met diversiteit & inclusie bezig bent.
Nadrukkelijk zijn dit boeken geschreven door vrouwen van kleur. Joris Luyendijk lezen of uitnodigen als spreker voor een event, kan wat mij betreft echt niet meer in 2023. (kon dit jaar ook al niet). Hierbij mijn lijstje met boeken, en volg deze auteurs ook op Insta en/of LinkedIn.
- Antiracisme handboek van Chanel Matil Lodik
- Bent ú de burgemeester? van Joyce Sylvester
- Hallo witte mensen van Anousha Nzume
- De inclusiemarathon van Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou
- 365 dagen Nederlander van Naeeda Aurangzeb
Opleidingsbudget 2022
Veel organisaties willen hun opleidingsbudget van 2022 nog opmaken. Zeer begrijpelijk. Het is dus een goede timing om nog dit jaar een kaartje voor mijn training op 10 januari of 24 februari 2023 in Utrecht aan te vragen bij je werkgever. (indien nodig kan de factuur in december verstuurd worden). De kosten bedragen 325 euro excl. BTW, dit is inclusief mijn boek Professionele video’s maken met je smartphone en vier weken hulp bij het maken van je eerste video’s. Lees verder onder de foto reviews van mijn incompany training.
Een incompany training bij jullie op kantoor is natuurlijk ook mogelijk. Een goede optie als je mijn training met een groepje collega’s wilt volgen. Ik kom dan naar je toe en jullie hebben gegarandeerd een leuke en leerzame dag! Enkele recente reviews:
- Ik stuiter van alle energie, hoewel ik er aanvankelijk met scepsis in ging
- Het was echt een topdag, bedankt!
- Genoten en nog leerzamer dan gedacht
Viral video
Het aangekondigde onderwerp viral video bewaar ik voor de volgende nieuwsbrief. Is een viral video een kwestie van “geluk hebben” of heb je als maker invloed op de viral kansen van de video? Daarover volgende maand meer. Een viral is een video die zich online razendsnel verspreidt. Heb jij ooit een viral video gemaakt? Stuur me dan even de link, dan kom je misschien wel voorbij in de volgende nieuwsbrief! geertje@geertjealgeramedia.nl
Mijn recente viral alvast bekijken, dan kan op Insta: https://www.instagram.com/reel/Ci4m7K0jGjF/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Locatie
-
Cremerstraat 132, 3532 BJ Utrecht
-
06 24 23 11 70
-
E-mail mij